Investeringside, belåning...

 

Investeringside, belåning...

Årsmedelavkastningen på Stockholmsbörsen de senaste 150 åren har varit 9.24 % i snitt. Räntorna idag är väldigt, väldigt låga. Om man kunde låna pengar billigt och investera dom i Index så borde det gå att tjäna pengar på mellanskillnaden.

Nordnet erbjuder portföljbelåning till 0.89% ränta. Lånar man 100,000 kronor blir årsräntan 890 kronor minus 30 % i ränteavdrag, lika med 623 kronor exempelvis. De har även en passivt förvaltad aktieindexfond med 0 % i avgifter som har gått upp 191 % de senaste 10 åren. Man kan givetvis sätta pengarna direkt i aktier eller i någon annan fond typ ”XACT Högavkastande” som bara satsar på bolag med höga utdelningar. Investerar man i en aktie med 3-4 % i utdelning som följer index på ett ungefär borde man tjäna pengar.

Jag har belånat min portfölj till cirka 50% så att jag fortfarande ligger kvar i lägsta räntekategorin. Detta borde ge mig 50 % mer avkastning till en väldigt låg kostnad. Blir det en börskrasch så minskar värdet på mina aktier och jag hamnar i nästa räntekategori som är 1,99 % ränta. Det finns sedan ytterligare en kategori kring 6 %. Min tanke är att hålla mig inom den lägsta så att jag hat ”gratis” pengar att investera som ger mig en extra hävstång. Skulle jag vid en dipp halka upp en kategori är det fortfarande ingen katastrof. Jag har tänkt hålla mig till stabila och bra bolag för att minimera risken vilket betyder att jag inte kan räkna med att ha några börsraketer i portföljen. Kan jag få 10-15 % om året i avkastning är jag nöjd. Väldigt nöjd.

Mitt månadssparande plus utdelningar kommer kontinuerligt att ”amortera” ner lånet. Jag kan välja att antingen över tid få en minskad skuldsättning eller att köpa mer aktier/fonder. Ingenting är riskfritt och inte heller detta. Det borde fungera men man testar på egen risk. Jag förlorade väldigt mycket pengar i IT-kraschen så det kan gå riktigt, riktigt illa om man blir fartblind och inte drar ner i tid.

Det här är bara en ide. Jag har själv valt att försöka använda den. Jag har blandat aktier i små poster för riskspridningens skull med ”Nordnet Superfonden Sverige” och ”XACT Högavkastande ETF”. Vi får se hur det går med tiden...


Källor:

Statistik: https://rikatillsammans.se/historik/sixrx/

Nordnet portföljbelåning: https://www.nordnet.se/se/tjanster/lan/portfoljbelaning

Nordnet fond: https://www.nordnet.se/marknaden/fondlistor/16801084-nordnet-superfonden-sverige


Uppdatering

Sedan detta skrevs 2020-01-18, två månader före Coronadippen har mycket hänt. Mycket av mina aktier blev sålda på stop-loss på vägen ner. Jag gick in i marknaden igen alldeles för tidigt. När vändningen kom gjorde belåningen att jag kunde köpa mycket aktier och jag var fullt belånad resten av 2020. Under 2021 har jag börjat dra ner på belåningen och mestadels legat i ränteklass 2 hos NordNet. 2020 slutade med + 31% och 2021 ser ut att sluta kring +60%.  Det finns folk som presterat mycket bättre. Jag tycker att jag har gjort det till en låg risk vilket är värt en del också.

Kommentarer

Populära inlägg