Nytt år, nya tag...

 Jag läste en artikel om Arne Talving på DI.se den 16/1-23. Lite förvånande för att vara Dagens Industri innehöll artikeln faktiskt några intressanta saker också istället för att enbart vara "click bait". Herr Talving pratade om sina tradingregler som sammanfaller till stor del med vad jag läst om i en del böcker och inte ligger så långt ifrån mina egna tankar. Problemet för mig är att jag inte följer mina egna regler.... När jag skjuter från höften brukar det sluta med att jag skjuter mig själv i foten. 2022 är en dyrköpt läxa men en bra påminnelse om detta.

2023 är ett nytt år och en ny start. Dags att sätta upp tradingregler som jag faktiskt följer och separera tradingsystem från grundregler som aldrig ska ignoreras.


1     Jag kommer att ha fel 50% av mina affärer. Sätt stop loss och gå vidare.

2     MA200 ska ligga under dagskursen

3     Index ska ligga över MA200. Jag är inte tillräckligt duktig för att gå emot trenden.

4    Bolaget ska tjäna pengar, förlora pengar är jag tillräckligt duktig på själv och behöver inte något företag som hjälper mig med detta.

5     Uppdatera stoploss regelbundet. En gång i veckan/månaden? Kanske sista dagenn varje månad...

Jag kommer att ta mig en rejäl funderare på det här och redigera om texten och lägga till fler regler efter hand som jag kommer på dom.


Kommentarer

Populära inlägg